Realizator
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Szczecinku – Ala Alicja Janczak- Kłusek – pedagog- terapeuta
Czas realizacji Programu
Program psychologiczno- terapeutyczny dla osób doświadczających przemocy w rodzinie, obejmuje minimum 60 godzin zajęć grupowych. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu, a każde zajęcia trwają ok. trzy – cztery godziny zegarowe.
Normą, która głownie ma obowiązywać to: bezpieczeństwo, swoboda, i możliwość przeżywania radości.
Adresaci Programu
Program skierowany jest do osób dotkniętych problemem przemocy domowej z terenu powiatu szczecineckiego.
Założenia Programu
- Nauka patrzenia na siebie nie jak na ofiary przemocy, lecz jak na ludzi, którym udało się przemoc przerwać.
- Wyposażenie uczestników w siłę, chwaląc małe kroki, jakie robią na drodze swojego rozwoju.
- Nabycie niezbędnych umiejętności prospołecznych.
- Poprawa funkcjonowania w ważnych obszarach życiowych.
- Uzyskanie umiejętności lepszego radzenia sobie ze stresem.
- Pomoc uczestnikom w uzyskaniu równowagi psychicznej i fizycznej.
Cel Programu
Program psychologiczno-terapeutyczny nastawiony jest na udzielanie profesjonalnej pomocy terapeutycznej osobom doświadczającym przemocy w rodzinie, zapewnienie im bezpieczeństwa opartych na nauce uczenia i trenowania działań nakierowanych na zatrzymanie doznawania przemocy poprzez:
- Zwiększenie świadomości praw osobistych.
- Nabycie wiedzy na temat zjawisk towarzyszących przemocy.
- Zakwestionowanie mitów dotyczących zjawiska przemocy.
- Zmniejszenie poczucia winy.
- Odkrywanie uczuć związanych z doświadczaniem przemocy.
- Zwiększenie poczucia własnej wartości.
- Zmiana zachowań uległych na obronne.
- Wydobywanie zasobów klienta i jego mocnych stron
- Kształtowanie prawidłowych relacji z dziećmi w rodzinach dotkniętych przemocą.
- Planowanie zmian, potrzebnych do rozpoczęcia samodzielnego życia.
- Nauka dbania o bezpieczeństwo własne i dzieci,
- Zmiana postawy wobec siebie,
- Wskazywanie obszarów kompetencji – poszukiwanie, wzmacnianie, wydobywania zasobów osobistych,
- Określenie potrzeb, wynikających z nich celów oraz ich realizacja,
- Zwiększenie poczucia mocy osobistej, wpływu kontroli,
- Zmiana relacji z OSP.
- Zachęcenie do samodzielności.
- Nauka asertywności.
Treści programowe:
- Wprowadzenie do zajęć – zapoznanie uczestników, przedstawienie tematyki spotkań, ustalenie norm i zasad obowiązujących na spotkaniach, stworzenie regulaminu grupy,
- Poglądy, przekonania, mity dotyczące rodziny, wychowywania dzieci, kobiety, mężczyzny, ich ról w rodzinie, wpływ własnych przekonań,
- Zdobywanie wiedzy na temat przemocy – co tak naprawdę dzieje się w ich rodzinach i co to znaczy przemoc (cykle, fazy, własne samopoczucie w poszczególnych fazach, zachowanie partnera i własne w poszczególnej fazie, strategie „ratunkowe”)
- Poznanie zachowania osoby stosującej przemoc w rodzinie tj. OSP – system zachowań, które służą podtrzymywaniu przemocy, i podporządkowywaniu sobie ofiary,
- Strategie stosowane przez ODP – syndrom wyuczonej bezradności,
- Strategie powstrzymywania przemocy – poszukiwanie takich zachowań i działań, które są pomocne w powstrzymywaniu przemocy,
- Dzieci w sytuacji przemocy- odpowiedzialność rodzica za prawidłowy rozwój dziecka,
- Komunikowanie interpersonalne,
- Uczucia i emocje,
- Radzenie sobie z kryzysami związanymi z doświadczaniem przemocy i nauka proszenia o pomoc.
- Radzenie sobie z problemami wychowawczymi z dziećmi będącymi osobami doświadczającymi przemocy bądź świadkami przemocy w rodzinie,
- Budowanie poczucia własnej wartości i poczucia sprawstwa.
- Poszukiwanie i budowanie zasobów oraz praca nad podnoszeniem samooceny.
W trakcie trwania zajęć mogą nastąpić zmiany dotyczące tematyki bądź sposobu realizacji zajęć zależności od potrzeb grupy.